הבלוג של אבוקדו’ס

תזונה במאה ה-21 ומה הרמב"ם היה חושב על זה

איך ידע מהמאה ה-12 והגישה ההוליסטית של הרמב"ם מתורגמים לדיאטה מודרנית?

בתחום התזונה והבריאות ישנם לא מעט טרנדים וכל הזמן צצות דיאטות "חדשניות" – אבל לפעמים כדאי לחזור בזמן, ואפילו יותר מ-800 שנה לאחור, כדי לגלות ידע קדום והמלצות רבות חוכמה שאימוצן היום ישפר מאוד את בריאותנו.

מקור הידע הזה הוא רבי משה בן מיימון – אחד מהפוסקים הגדולים והפילוסופים רבי ההשפעה בתולדות העם היהודי. הרמב"ם היה גם מדען ורופא מיומן, ולא בכדי תמצאו ברחבי העולם מספר מרכזים רפואיים ומכוני מחקר אשר נקראים מיימונידס (כך נקרא הרמב"ם באירופה). בארץ זכה להיקרא על שמו בית החולים בחיפה, וזאת לאחר שגם עיריית תל אביב חשקה בשם עבור המרכז הרפואי שלימים ייקרא איכילוב, ובאופן כללי מדובר באדם מעורר השראה ואף הערצה.

בפרט מעוררת התפעלות העובדה שכבר במאה ה-12 ידע הרמב"ם לקשור בין גוף לנפש, ולשים דגש רב על רפואה מונעת – גישות שבימינו זוכות לתוקף מדעי וגם אנחנו כדיאטניות ממליצות עליהן בחום.

הגישה ההוליסטית של הרמב"ם

עפ"י תורת הרמב"ם, המילה "בריאות" היא ראשי תיבות: בולם רוגזו יפחית אוכלו ויגביר תנועתו. כלומר על מנת לזכות בבריאות מיטבית יש להקפיד על שלושה מרכיבים גם יחד – שלוות נפש, תזונה נכונה ופעילות גופנית.

ואכן, גם מחקרים מדעיים עדכניים מאששים את תפישת עולמו של הרמב"ם, וכך למשל כיום כבר ברור כי השמנת יתר, המגפה המדאיגה ביותר בתחילתה של המאה ה-21, וכמובן המחלות הנגרמות בשל השמנה זו, נובעות מאורח חיים לקוי כמכלול: תזונה לא מאוזנת, מחסור בפעילות גופנית, מצב נפשי, עישון וכן גנטיקה וגיל.

חשיבותה של הרפואה המונעת

דרך טובה להמחיש את חשיבותה של הרפואה המונעת היא באמצעות הסיפור הבא: במהלך שהותו במצרים, שימש הרמב"ם כרופא בארמון המלוכה. מקורבי המלך טענו כנגדו כי אין שום דרך להתרשם ממידת מקצועיותו, שכן המלך כלל לא חלה ולו פעם אחת, והרמב"ם השיב להם שזו בדיוק מהות עבודתו של רופא איכותי, לדאוג שהמטופלים שלו פשוט לא יחלו.

בהתאם, אחד המשפטים המפורסמים המיוחסים לרמב"ם (אם כי יש הטוענים כי מי שטבע אותו ראשון היה היפוקרטס), הוא "עשה מזונותיך תרופותיך ולא תרופותיך מזונותיך" – וכדאי מאוד להתעמק בו מעט. בימינו מושקעים הרבה יותר משאבים בפיתוח תרופות במקום במניעת מחלות, אולם למי שרוצה ליהנות מחיים בריאים באמת מומלץ ליישם את העצה הנ"ל ולהקפיד על תזונה נכונה.

הרגלי אכילה נכונים עפ"י הרמב"ם

המלצותיו של הרמב"ם בנוגע להרגלי אכילה אידיאליים נכונות גם היום, ואולי אפילו ביתר שאת לנוכח אורח החיים המודרני שמקשה עלינו לשמור על תזונה נכונה  – וגם אנחנו ממליצות בחום לאמץ הרגלים אלה:

"כשיאכל אדם ישב במקומו"

האכילה צריכה להתבצע אך ורק כשאנחנו יושבים, וזאת כדי להפחית את האכילה הלא מודעת:בין אם כמויות גדולות מדי, ובין אם של מזונות חסרי ערך תזונתי שרובם נאכלים בעמידה או תוך כדי הליכה.

"לא יאכל אדם עד שתתמלא כרסו"

הארוחה צריכה להסתיים לא כשמרגישים "מפוצצים" אלא מעט קודם לכן. הסיבה לכך היא שמנגנון השובע זקוק לזמן כדי לאותת למוח שלנו שאין צורך בעוד מזון, ורצוי להעניק לו את פרק הזמן הזה על-מנת להימנע מאכילת יתר.

"בבוקר אכול כמלך, בצהריים כבן מלך ובערב כאביון"

אחת ההמלצות המפורסמות של הרמב"ם, שמחקרים רבים הוכיחו את נכונותה. ארוחת הבוקר אכן חשובה במיוחד, שכן היא גם תורמת רבות לקשב ולריכוז לאורך היום וגם מונעת התקפי רעב פתאומיים ובכך מצמצמת את הסיכון לזלילות מיותרות. בנוסף ארוחת בוקר טובה מפחיתה תופעות כמו עייפות, כאבי ראש, כאבי בטן ומתח שרירים – כך שכדאי לאמץ את ההרגל הבריא הזה ויפה שעה אחת קודם (תרתי משמע…)

בנוסף, על מנת להבטיח שינה ערבה, שתרומתה לאיכות החיים ולבריאותנו עצומה, חשוב לא להכביד על הגוף ובסוף היום להסתפק בארוחה קלה ובמנות קטנות.

"ויש מאכלות שהם רעים… והסולת שניפו אותה כל צרכה עד שלא נשאר בה ריח ומורסן"

מורסן פירושו סובין, כלומר גם הרמב"ם המליץ להימנע מאכילתם של דגנים מעובדים שניטלו מהם כל החומרים החשובים ובפרט הסיבים התזונתיים.

לעומת זאת חיטה מלאה, שיבולת שועל, שעורה, אורז מלא, תירס מלא, כוסמת, שיפון ודגנים מלאים אחרים מכילים סיבים תזונתיים, אנטי-אוקסידנטים וכמות גדולה יותר במידה ניכרת של ויטמינים ומינרלים. מזונות אלה מפחיתים את הסיכון ללקות בשורה ארוכה של מחלות ובהן סוגים שונים של סרטן, סוכרת ומחלות לב – ובהתאם מומלצים הדגנים המלאים ע"י כל ארגוני הבריאות.

"כל זמן שאדם מתעמל… אין חולי בא עליו וכוחו מתחזק אפילו אכל מאכלות הרעים"

בעולם מושלם נאכל אך ורק מאכלים מזינים ובריאים, אולם במציאות אנו אוכלים גם מזונות שאינם מועילים לנו ואף מזיקים. במצב שכזה מתעצמת חשיבותה של הפעילות הגופנית, שלא רק מבטיחה מאזן קלורי טוב יותר אלא גם תורמת לחיזוק מסת העצם, מצמצמת את הסיכון לשבר במפרק הירך, מפחיתה את הסיכוי ללקות בדיכאון, מונעת תהליכי דמנציה ובאופן כללי מהווה ערובה לבריאות טובה יותר לא פחות מתרופות (ואולי אף יותר!)

חשוב למצוא פעילות גופנית שנהנים ממנה, כך שהסיכוי להתמיד בה יגדל והיא תהפוך לחלק בלתי נפרד משגרת החיים.

"שינויים קיצוניים קרובים לסכנה"

כל שינוי חייב להיעשות באופן הדרגתי. דיאטות כאסח למיניהן אינן מומלצות שכן הן משבשות את תהליכי חילוף החומרים ולמי שנוקט בהן קשה עד בלתי אפשרי לשמור על המשקל האופטימלי. המפתח לתזונה נכונה וחיים בריאים באופן כללי הוא שינוי הדרגתי – והתמדה.