הבלוג של אבוקדו’ס

מה אכלת היום בגן? (צהרונים)

על חשיבות שיתוף הפעולה בין הגננות, ההורים, אנשי המקצוע והתקשורת בדרך לתזונה טובה יותר לילדינו

לא פשוט להיות הורים, הן באופן כללי ובפרט בהיבט התזונתי: לא קל לחנך את הילדים לתרבות אכילה נכונה (סביב שולחן ולא מול מסך כזה או אחר), ללמוד איך לזהות בסופר את המוצר בעל הפרופיל התזונתי הטוב ביותר מבין מבחר המוצרים מאותה קטגוריה (למשל, איזה לחם יהיה לא רק טעים אלא גם בריא) ובאופן כללי לוודא שאנחנו לא מאכילים את הילדים שלנו במזון שצריכתו לאורך זמן עלולה להזיק לבריאותם. יחד עם זאת, כפי שבאחריותנו למנוע מפעוטות וזאטוטים לחצות לבדם כביש סואן, כך עלינו ללוות אותם בבטחה אל תזונה נכונה.

תזונה נכונה בצהרונים ובגנים – לא משימה בלתי אפשרית

במעונות ובצהרונים אין אחידות מבחינת המזון המוגש לילדים.

במסגרת הפרטיות בעלי הצהרון מבשלים בדרך כלל במטבח הפרטי ואחראים בלעדית על התפריט, ואילו בצהרונים ובמעונות המשויכים למשרד הכלכלה או לרשויות המקומיות, ברוב המקרים, מי שמספק את האוכל הם שירותי הסעדה (קייטרינג) חיצוניים – ואלה מחויבים להרכיב תפריט על סמך הנחיות משרד הבריאות (ההנחיות מופיעות באתר של משרד זה במסמך בשם "לאכול ולגדול").

במסגרת עבודתנו הכרנו לא מעט מקומות שהשתדלו, וגם הצליחו, להעניק לילדים ארוחות איכותיות, טעימות ואסתטיות, כך שחשוב להדגיש שתפריטים "עם המון סוכר" ו"לא מזינים" אינם נחלת כלל הגנים והצהרונים.

יחד עם זאת באופן כללי יש מקום לשיפור, ואפילו משמעותי, באיכות הארוחות אשר מוגשות לילדים שלנו. אמנם בניית תפריט אינה משימה פשוטה, שכן נדרשת התחשבות בשלל גורמים: תקציב, שינוע מזון, סוגיית הכשרות, הציוד הקיים בגן וטעמם של הילדים (גננות לא מוכנות לשלוח הביתה זאטוט שלא אכל), אולם זו בהחלט משימה אפשרית: מגוון המזונות הקיים בימינו רחב מאוד, ואפשר למצוא מנות שיהיו טעימות ומזינות גם יחד.

מהו חלקם של ההורים בחינוך לתזונה נכונה?

אנחנו מתרשמות כי רוב ההורים מייחסים חשיבות רבה לאיכות האוכל המוגש במוסדות החינוך ובפרט בצהרונים: חלקם מקפידים באופן כללי על תזונת ילדיהם ומוטרדים מכך שהמזון בצהרון אולי לא עומד בסטנדרטים הרצויים, ואחרים מאמינים כי בצהרון הילד שלהם זוכה לאכול בריא ומזין כך שהם עצמם יכולים בבית להרפות ועדיין ליהנות ממצפון שקט.

כך או כך מעורבות הורית משמעותית הינה חיונית על מנת לעודד מעונות, גנים וצהרונים לעבור לתפריט בריא.

ראשית, כפי שיש לבחון בקפידה את רמת הבטיחות, את אופי התכנים ואת האווירה בכל גן, כך על הורים לתת את הדעת גם על איכותו של האוכל המוגש לילדים שיהיה מזין וגם טעים עבור הסועדים הצעירים. בדרך כלל התפריט מוצג בפני ההורים כבר בתחילת השנה, ולעתים אף מוגשת להם ארוחת "טעימות" המבוססת על מה שיאכלו ילדיהם לאורך השנה כולה.

בנוסף נדרשת דוגמה אישית: לא מעט גננות טוענות כי הורים מצפים מהן לגרום לילדים לאהוב ירקות, כשבבית עצמו כלל לא מוצגת האופציה הזו, או שהן נדרשות לחנך את הילד לתזונה בריאה ונכונה גם כשבבוקר הוא מופיע בגן ובידו חטיפים או ממתקים.

השורה התחתונה: בואו נשלב כולנו כוחות למען המטרה החשובה

אנחנו מאמינות כי תזונה נכונה וגידול ילדים בריאים הן מטרות משותפות לכולנו – הורים, אנשי ונשות מקצוע בגנים ובצהרונים וגם התקשורת.

מודעות אמיתית לנושא, מוכנות להשקיע זמן ומחשבה, ושיתוף פעולה בין כל הנוגעים בדבר הם הכלים הנחוצים לשם יצירת השינוי. בפרט חשובים התקשורת היעילה בין ההורים לגנים ולצהרונים וכן קבלת ייעוץ מקצועי כדי להבטיח תזונה ובריאות טובות יותר לילדינו, מטרה שבהחלט נמצאת בהישג יד.

אילו עקרונות כדאי לאמץ במעונות, בצהרונים ובגני הילדים?

  • במידת האפשר, כדאי לגדל בגן ירקות שונים, יחד עם הילדים. טיפוח ערוגות של חסה, כרובית, גזר ושאר ירקות עוזר לזאטוטים להתחבר אליהם ולהרחיב את מגוון המזונות שהם אוהבים ואוכלים.
  • מומלץ לאפשר לילדים לבשל ולאפות יחד עם הצוות – זוהי דרך נוספת להכיר מאכלים חדשים וללמוד לחבב אותם.
  • את ארוחת הבוקר אפשר להגיש בצורת מזנון חופשי, כך שכל ילד יוכל לבחור מה הוא רוצה מהתפריט וכמה לאכול.
  • כדאי להגיש מנות דגנים שכוללות בתוכן דגנים מלאים: פסטה מעובדת עם פסטה מלאה, קוסקוס מלא עם כזה מעובד – ואורז עם תוספת של קטניות.
  • בארוחות ארבע רצוי להגיש פרי וכריך עם חומוס או גבינה. אולי תתפלאו, אבל מהניסיון שלנו כשלא מוצע "משהו מתוק" הזאטוטים לא מבקשים זאת ולא מרגישים שהפסידו משהו.
  • בימי ההולדת ניתן לאפשר לבעלי השמחה לבחור בין עוגה לבין סידור פירות, ו"לוותר" על ממתקים. אנחנו מכירות באופן אישי גן שעשה זאת, ושם שליש מהילדים וההורים העדיפו את האופציה של סידור פירות יפה.