הבלוג של אבוקדו’ס

לעבוד על תזונה נכונה (במקומות עבודה)

העבודה היא אולי חיינו – אבל כדאי לשלב בה גם הרגלים בריאים יותר

בעידן שבו הקריירה מהווה מרכיב נכבד בכרטיס הביקור שאנחנו מציגים לעולם ולעצמנו, רבים מאיתנו מבלים שעות רבות במקום העבודה – ועל כן מחויבים להקפיד על דפוסי תזונה נכונים גם שם ולא רק בבית.

למרות זאת שמענו לא פעם משפטים כמו "קשה לשמור בעבודה ואפילו בלתי אפשרי כי אין כאן גישה לאוכל בריא" או "חייב לרוץ הביתה לילדים אז ויתרתי על הפסקת אוכל מסודרת", ומן הסתם רבים מכם מזדהים עם הקושי הניכר ליישם הרגלי תזונה נכונים בתוך סיר הלחץ ותחת לוחות הזמנים הצפופים שמאפיינים את מרבית מקומות העבודה.

מצד שני, התשובה המקובלת לשאלה מה באמת הכי חשוב בחיים היא "בריאות" – כך שכדאי בכל זאת להתאמץ ולאמץ דפוסי התנהלות נכונים יותר גם בעבודה.

טיפים פשוטים ואפקטיביים לכל עובד

  • לאכול משהו קטן כל 3 שעות: בלא מעט מקרים הרצון שלנו להספיק כמה שיותר במהלך יום העבודה גורם לנו לדלג על ארוחות. התוצאה – רעב, והתנפלות על אוכל מייד כשאנחנו נכנסים הביתה (או אפילו בדרך לשם). בגלל הרעב (שחלק ממנו הוא בכלל רגשי) נאכל בדרך כלל מכל הבא ליד, הרבה יותר מכפי שאנחנו באמת צריכים, וגם מהר מדי, ובסופו של דבר תוך זמן קצר נמצא את עצמנו עם תחושת אי נוחות, הן בבטן והן בלב. על-מנת להימנע מכך מומלץ לאכול משהו קטן כל 3 שעות פחות או יותר – למשל פרי, יוגורט, חטיף דגנים או פרוסה עם ממרח – ובמיוחד לעשות זאת לפני שיוצאים מהעבודה. אם ניערך בהתאם ונעשה כך, נגיע הביתה רגועים ונוכל לאכול בנחת וליהנות באמת מהארוחה.
  • מים, והרבה: כדאי לשתות במשך יום העבודה ליטר עד ליטר וחצי מים. אמנם סביר להניח שתבקרו יותר בשירותים, אבל התועלת – ריכוז משופר, ערנות גבוהה, תפקוד טוב יותר באופן כללי של כל מערכות הגוף ומניעת אכילה מיותרת (שכן לפעמים צמא מזוהה על ידנו בטעות כרעב) – בהחלט מצדיקה את ה"מחיר".
  • קפה? בכיף, אין חובת מאפה: רבים מאיתנו לוגמים לא מעט קפה במהלך העבודה. אפשר לשתות 3-4 כוסות ביום – שימו לב, לא תמיד צריך משהו מתוק.

עובדים במשמרות? כדאי להתרחק מהמכונות האוטומטיות

עובדים במשמרות נוהגים לעתים לבסס חלק מתזונתם על מאכלים מפיצוציות או ממכונות אוטומטיות. מאכלים אלה אמנם עשויים להעניק אנרגיה מיידית אולם מאכלים עתירי סוכר ו/או שומן כמו מאכלים מטוגנים גורמים בלא מעט מקרים לצרבות ולאי נוחות בבטן. כמו כן הם לא משביעים אותנו לזמן ממושך כך שאין בהם תועלת אמיתית.

בנוסף יש לבחור אם אוכלים את הארוחה העיקרית מדי יום בבית או בעבודה.

עוד כדאי לדעת שמחסור קבוע בשעות שינה הוא אחד הגורמים לעודף המשקל, ועל כן כשעובדים במשמרות חשוב לישון היטב לפני המשמרת ואחריה.

שתיית קפה או משקאות אחרים המכילים קפאין (למשל קולה) לקראת סיומה של המשמרת עלולה לגרום לקושי להירדם כשחוזרים הביתה, ועל כן מומלץ להימנע מכך.

עובדים במשרד? פרגנו לעצמכם הפסקות אוכל נינוחות

בין אם אתם נוהגים להביא מאכלים מהבית ובין אם אתם מזמינים ארוחה ממסעדה סמוכה, מומלץ לא לאכול ליד המחשב תוך כדי הקלדה או קריאה אלא להקדיש לארוחה זמן משלה, במטבחון, במרפסת או בגינה, ורצוי יחד עם חבריכם לעבודה – בדרך זו הארוחה נינוחה יותר ומהנה יותר.

במסעדה כדאי לפתוח את הארוחה עם כוס מים כדי להימנע מנשנוש לא מבוקר עד להגעת האוכל. עוד המלצה היא להעדיף שתי מנות ראשונות או מנה עיקרית בלבד על פני ארוחה שלמה שעלולה לגרום עייפות ותחושה כבדה.

נמצאים שעות רבות מאחורי ההגה?

למי שמקצועו הוא נהיגה הפסקות התרעננות בתדירות נאותה הן חובה.

עצירות קצרות שבהן רצוי לשתות, לאכול ולחלץ את העצמות תורמות רבות לריכוז ולערנות, החיוניים לנהיגה בטוחה. כדאי להעדיף מזונות המכילים פחמימות שמעלות את רמת הסרוטונין במוח ויוצרות תחושת שובע כמו גם נינוחות. כריך עם אבוקדו, ביצה קשה או גבינה (רצוי עד 5% שומן) ועם תוספת של ירקות הוא אופציה מזינה ובריאה.

בנוסף כדאי לתכנן עצירות גם לטובת נמנום קצר במקומות המאפשרים זאת.

למה למעסיקים כדאי לעזור לעובדים לשמור על אורח חיים בריא?

עובדים בריאים הם נכס של ממש לכל חברה. מעסיקים שיעודדו את עובדיהם לאמץ אורח חיים בריא ויקדמו את  התהליך זאת ייהנו מ:

  • עלייה בתפוקת העובדים – על פי שורת מחקרים אשר פורסמו ב-"Health Affairs" (כתב עת העוסק בבריאות) תזונה לא מאוזנת מובילה לאובדן תפוקה משמעותי (עד 66%), מחסור בפעילות גופנית פוגם אף הוא בפריון (ירידה של עד 50%) וגם לעישון השפעה שלילית על התפוקה.
  • ירידה במספר ההיעדרויות בשל מחלות או "מחלות" – עפ"י סקר שנערך בארה"ב, עובדים הסובלים מעודף משקל מפסידים הרבה יותר ימי עבודה מאשר מי שמשקלו תקין (85% יותר ימי אשפוז ומחלה).
  • הפחתת הסיכון להתרחשות תאונות עבודה – בזכות השיפור המשמעותי בריכוז ובערנות שיוצרים תזונה נכונה ואורח חיים בריא.
  • מחויבות גבוהה יותר לחברה – עובד שמרגיש כי למעסיק שלו אכפת ממנו ומשקיע בו יחזיר לו כגמולו, יהיה מסור יותר לחברה ויתמלא מוטיבציה רבה יותר.

עובדים שזכו לכלים המאפשרים להם לשמור על אורח חיים בריא – תוצר של ידע הולך ומתרחב ממגוון תחומים ובהם פסיכולוגיה, רפואה תעסוקתית, פיזיולוגיה, אפידמיולוגיה ועוד – תורמים לא רק למקום בו הם מועסקים אלא לחברה בכללותה, וזאת משתי סיבות עיקריות:

  • הפצת הידע והכלים – העובדים הופכים במקרים רבים לסוכני מידע כך שגם קרוביהם וחבריהם יכולים לשפר את בריאותם.
  • המדינה נדרשת להוצאה נמוכה יותר על אשפוזים, טיפולים ותרופות בסוכרת ובמחלות לב וכלי דם הנובעות מהשמנת יתר.

במדינות מתקדמות רבות כבר מוקדשת תשומת לב רבה לנושא הנעת מעסיקים כך שיעודדו את עובדיהם לשמור על אורח חיים בריא, ולא מעט מעסיקים מיישמים את ההמלצות ונהנים מהתוצאות. תוכנית מפורסמת במיוחד גובשה ברשת מרכולים אמריקאית בשם Safeway: היא התמקדה ב-4 מדדים מרכזיים – משקל, לחץ דם, רמות כולסטרול  והפסקת עישון – וההישגים המרשימים שלה שכנעו את הנשיא ברק אובמה להוסיף לרפורמת הבריאות המקיפה שיזם סעיף בשם תיקון Safeway אשר רותם מעסיקים לעזור לעובדיהם לשמור על בריאותם.

יש לקוות שעוד ועוד מעסיקים יקצו עוד ועד משאבים (זמן, יצירתיות, כוח אדם וכסף) כדי לקדם את בריאות העובדים שלהם – כולנו נצא נשכרים מכך!

איך מעסיקים יכולים לקדם את בריאות העובדים?

  • ישנו שיפור תפריט חדר האוכל – תפריט משודרג שיהיה טעים, מזין ובריא.
  • הדרכות בתחום התזונה הנכונה.
  • הדרכות בתחום הארגונומיה – ישיבה נכונה מול המחשב, הרמת משאות באופן מושכל וכו'
  • סדנאות העוסקות בשחיקה ולחץ בעבודה – וכמובן גם בהתמודדות נכונה איתם.
  • בדיקות רפואיות תקופתיות לכלל העובדים.
  • פתיחת חדר כושר או הקמת קבוצה שתעסוק בפעילות ספורטיבית מהנה כגון כדורסל, רכיבה על אופניים, ריצה או כל פעילות גופנית משמעותית אחרת.

תשומת לב מיוחדת כדאי להקדיש לנושא הכיבוד במקום העבודה: בחברות וארגונים רבים נהוג להרים כוסית כדי לציין חגים כמו גם שמחות אישיות (ימי הולדת, קידום, לידת בת או בן וכו'), ובסך הכל מצטברים לא מעט ימים שבהם מוגש לעובדים כיבוד שאינו בהכרח בריא (למשל סופגניות בחנוכה).

אנחנו ממליצות על פורמט אחר, חלוצי במידה מסוימת וכזה שיעורר כלפיכם הערכה כי הוא מאפשר לכולם לשמור על תזונה נכונה: כיבוד שמבוסס על מים, סודה, ירקות בשלל צבעים ושנחתכו באופן אסתטי, פירות העונה ומגוון כריכים מדגנים מלאים. כיבוד שכזה הוא טעים, נאה לעין ועל כן מגרה ובנוסף משביע.

וכדי לא להשבית את השמחה, שקינוחים מתוקים הם חלק ממנה, במקרה של עוגות, מוטב שהמבחר יהיה מצומצם ככל האפשר: כשמוגשים ארבעה סוגי עוגות באופן טבעי נרצה לטעום מארבעתם, ואם יש רק סוג אחד או שניים הסיכוי שנגזים קטן יותר.

את האפקטיביות של התהליך רצוי לבחון לא רק על סמך מדדים ברוריםכגון משקל, תוצאות בדיקות דם או הפסקת עישון, אלא גם על סמך משובים הבוחנים את שביעות הרצון הכוללת שלהם – ובכל מקרה כדאי לדעת שלפעמים די בהנעת עובד אחד לאורח חיים בריא יותר כדי להשפיע על רבים אחרים, כך שגם במקומות עבודה קטנים יחסית אפשר לחולל שינוי משמעותי.