הבלוג של אבוקדו’ס

לא על היין לבדו

איך משפיע אלכוהול על תפריט מאוזן?

יין, וודקה, בירה, וויסקי, ערק, טקילה, קוקטיילים ואלכוהול באופן כללי מהווים חלק מהתפריט במגוון אירועים: ארוחות משפחתיות, מסיבות, ארוחות עסקיות, טקסים ושאר מפגשים בהם לוקחים חלק משתתפים רבים או מעטים. בנוסף לא מעט בני אדם לוגמים משקאות אלכוהוליים מעת לעת גם כשהם לבד.

ההשפעה העיקרית של האלכוהול היא על מצב הרוח שלנו, כשמצד אחד הוא עשוי ליצור תחושה מרוממת, שהרי גם חז"ל אמרו כי "יין ישמח לבב אנוש", ומצד שני הוא עלול להוביל לשכרות ועייפות. הרגלי השתייה משפיעים גם על צריכת הקלוריות שלנו, ובפרט כשנוכחותו של האלכוהול בתפריט משמעותית יחסית.

מהו בעצם אלכוהול?

ה"אלכוהול" במשקאות המשכרים שאנחנו שותים הוא אתנול, שנוצר כתוצאה מפירוק סוכרים. מי שמפרק את הסוכרים, לאתנול ולפחמן דו חמצני, הם שמרים המניעים תהליך התססה. בסופו של דבר הפחמן הדו חמצני מבעבע ויוצא לאוויר, ומה שנשאר הם אתנול ומים. המשקאות המזוקקים, ובהם וויסקי, וודקה, רום וג'ין עוברים לאחר ההתססה תהליך נוסף שמפריד את האתנול מן המים.

משקאות שונים מבוססים על סוכרים שונים: סוכר שנמצא בענבים משמש להפקת יין; על מנת לקבל בירה משתמשים בשעורה; תפוחי אדמה, סלק וצמחים נוספים, וכן מולסה ודגנים הם מקורות אפשריים לוודקה; קני סוכר ומולסה משמשים להכנת רום. אחוז האלכוהול נקבע על סמך טכניקת ייצור של כל משקה ספציפי.

האם אלכוהול תורם לתפריט מאוזן?

תפריט מאוזן מוגדר ככזה שיש בו את כל המרכיבים התזונתיים החיוניים – חלבונים, פחמימות, ויטמינים, מינרלים ושומנים – שכן מחסור באחד מהם פוגם בתפקוד התקין.
אלכוהול לא מספק לגוף חומרים חיוניים כך שמבחינה זו אין בו שום צורך, הוא לא מוגדר כמרכיב הכרחי בתפריט מאוזן ומי שלא יצרוך אלכוהול לא יסבול בשל כך ממחלות או בעיות.

ה"פרדוקס הצרפתי"

צרפתים רבים נוהגים לאכול מזונות עתירי שומן וגדושים בכולסטרול, אך למרות החיבה היתרה לבשר רווי שומן וגבינות קשות, אחוז החולים במחלות של הלב ושל כלי הדם בצרפת נמוך ביחס למדינות אירופאיות סמוכות.
זהו ה"פרדוקס הצרפתי", שעורר את סקרנותם של חוקרים רבים ברחבי העולם.
אחת ההשערות הייתה שהאחראי ל"פרדוקס" הוא יין אדום, וליתר דיוק הפוליפנולים שבו. הפוליפנולים הם נוגדי חמצון רבי עוצמה שמצמצמים את הסיכון ללקות במחלות הנ"ל, כמו גם בסוגי סרטן מסוימים, ומאחר שהצרפתים נוהגים לשלב בתזונתם גם יין אדום בכמות גדולה יחסית הרי שהוא מנטרל את ההשפעות המזיקות של המאכלים רוויי השומן והכולסטרול.
יחד עם זאת חשוב להדגיש כי לגימת כמויות גדולות מדי של יין עלולה דווקא ליצור סיכון מוגבר להתפתחותם של גידולים סרטניים מסוימים.

איך אלכוהול עלול לשבש תזונה נכונה?

תזונה נכונה היא כזו המבוססת על תפריט מאוזן מבלי לצרוך קלוריות רבות מדי.
מי שמספק קלוריות הם הפחמימות והחלבונים, שבמקרה שלהם כל גרם תורם 4 קלוריות, והשומנים שאצלם כל גרם מתורגם ל-9 קלוריות. מינרלים, ויטמינים ומים לא מוסיפים לנו קלוריות אלא רק ערכים תזונתיים, ואילו באלכוהול המצב הפוך: כל גרם אלכוהול מוסיף 7 קלוריות ולא מקנה שום ערך תזונתי.
מסיבה זו כדאי להיזהר, שכן מבלי לשים לב ניתן לצרוך כמות גדולה של קלוריות רק מכמה שוטים או קוקטיילים – סך הקלוריות עשוי אף להגיע לכמות הקלוריות שיש בארוחה שלמה.
ולסיכום, כשמדובר בשתיית אלכוהול המפתח הוא לעשות זאת במתינות. אין ספק שלא חייבים לשתות אלכוהול ואם אתם לא שותים לא חייבים להתחיל כדי לזכות ביתרונות בריאותיים אפשריים.